Bilverkstad i logo

Rekond

Rekond är en förkortning för rekonditionering som ursprungligen kommer från engelskans recondition. En rekonditionering innebär att man gör rent bilen både invändigt och utvändigt. Rekonditioneringsverkstaden polerar och vaxar även lacken för att jobba upp en glans vilket även förlänger lackens livslängd.

Vad gör verkstaden under en rekond?

På utsidan
Vanligtvis utför en rekond-verkstad följande på utsidan av bilen:

  • Handtvätt med mild avfettning för att få bort all eventuell smuts, tjära och salt.
  • Polering av lacken för att ta bort repor som kan ha uppstått av de olika elementen och när man har maskintvättat bilen.
  • När nu lacken är helt ren är det dags att maskinpolera den med vax.
  • Om man så önskar kan man även lägga på en vaxförsegling som gör så att lacken håller sig fin längre och avvisar smuts och damm lättare.
  • Rekonditionering av utsidan avslutas med fönsterputsning, fälgrengöring och motortvätt.

På insidan
När verkstaden börjar på insidan är det vanligast att man utför följande:

  • Plockar ut golvmattorna och dammsuger hela bilen.
  • Golvmattorna tvättar man.
  • Rutorna putsar verkstaden av även på insidan.
  • Inne i bilen finns det olika detaljer, så som lister, paneler och dörrkarmar som är gjorda av olika material, exempelvis plast, vinyl och läder. Dessa detaljer rengörs med speciella medel som är framtagna för respektive material.
  • Som tilläggstjänst finns om man vill få bilklädseln tvättad eller om man vill ta bort odör som kan ha uppkommit från exempelvis cigarettrök eller blöta husdjur.
Rekonditionering

Terminologi inom rekond

Det finns många termer när det kommer till rekond. Nedan presenterar vi några som kan vara bra att kunna om du ska prata med en serviceverkstad som ska utföra en rekond på din bil.

  • Avfettning – När en rekondverkstad får in en bil vars smuts sitter hårt kan det vara så att det inte räcker med att schamponera bilen. Avfettning är då metoden som man väljer att använda. Till olika typer av smuts finns det olika avfettningsmedel, kallavfettning eller alkalisk avfettning.
  • Compounding – Ett annat ord för grovpolering. Förr i tiden använde man ordet rubbing, men det har man nu bytt ut mot compounding. Man kan jämföra compounding med sandpapper där det finns olika grovlekar beroende på hur hård lacken är och på vilka defekter som finns.
  • Dekontaminering – Ett finare ord för att ta bort föroreningar som sitter i lacken.
  • Flygrost – Bromsar och dubbar som sitter på däcken avger små partiklar av metall som kan börja rosta om det sätter sig på lacken.
  • Foam – Engelskans skum, är ett medel man lägger på med högtryckstvätt. Vanligt bilschampo kan vara kan vara av typen foam och är då alltså ett vanligt tvättmedel för bil.
  • Hydrofobisk – När din bil har blivit rekond-behandlad bildar eventuella regndroppar, just droppar i stället för att flyta ut över lacken. När denna effekt uppstår kallar man det för att lacken är hydrofobisk, alltså ”rädd för vatten”. Den stöter då bort vattnet som för med sig smutsen ifrån bilen i stället för att torka in i lacken.
  • Lackförsegling – Som namnet skvallrar om så använder man lackförseglingen för att försegla lacken. Förseglingen tränger in i mikroskopiska porer som finns i lacken för att på så sätt ge skydd mot smuts och vattenringar, men ger även ytterligare glans. Om man vill ge lacken ett extra skydd kan man lägga ett lager av vax ovanpå lackförseglingen.
  • Lackkorrigering – Korrigering av lacken. Här försöker man inte dölja repor med hjälp av diverse medel, vid lackkorrigering tar man bort repor genom att polera bort dem.
  • Lackskydd – Rolls Roycen av behandlingar som skyddar lacken. När man lägger på lackskyddet blir det till ett glasliknande, tunt, högglansigt lager som binder sig med lacken, semi-permanent. Hinnan som lackskyddet bildar skyddar exempelvis mot kemikalier, fågelspillning och mindre repor. Lackskyddet är faktiskt hårdare än själva lacken och håller i upp till 9 år.
  • Lackskyddsbooster – Används på befintligt lackskydd för att ge bättre smutsavvisning, vattenavrinning och en förbättrad glans.
  • Lera – Ibland räcker det inte med att använda tvättmedel och kemikalier för att få bort den mest hårt sittande smutsen. Man använder då en lera som man lägger på lacken som ”nyper tag” om smutsen när man försiktigt gnider den fram och tillbaka mot lacken som man sedan avlägsnar när man lyfter på leran.
  • Polish – En finare sorts polering. Motsvarigheten till det finaste sandpappret. Polish använder man oftast efter att man har genomfört en compounding men det kan även användas separat för att ta bort mindre repor.
  • Vax – Den vanligaste formen av polering som de flesta privatpersoner utför när de ska polera upp sin bil. När man vaxar sin bil får den en bättre glans samtidigt som den avvisar smuts och vatten bättre. Ett vax håller allt ifrån några veckor till några månader beroende på pris och kvalitet.
STÄNG