Bilverkstad i logo

Däckbyte i Norrköping

Om det har blivit dags att köpa nya däck eller byta däck i Norrköping med omnejd så har du kommit till rätt ställe. Det ena behöver självklart inte utesluta det andra, vi erbjuder därför helhetslösningar via däckverkstäder i Norrköping där både inköp av nya däck och däckskifte ingår.

Med jämförelsetjänsten som vi presenterar i samarbete med AutoButler får du snabbt tre offerter, helt gratis, på exakt den tjänst eller däckservice som du önskar få utförd på din bil, en jämförelsetjänst för bilverkstäder helt enkelt.

Byte av däck & däckhotell

Tjänsten erbjuds över hela Sverige och är stor i Norrköping – Karlshov, Ingelsta, Kneippen, Östra Eneby, Eksund, Kvillinge och alla andra stadsdelar.
Men även i utkanten och utanför: Svärtinge, Jursla, Åby, Eksund och Dagsberg är bara några exempel på stadsdelar och orter där verkstäder finns som hjälper dig med ditt däckbyte.

Om det är däckförvaring, via ett däckhotell i närheten eller runt Norrköping som du är ute efter så erbjuder vi även detta, priserna för däckförvaring skiljer sig stort mellan olika däckhotell, det kan vara så pass mycket som 400:- som skiljer mellan det billigaste och det dyraste däckhotellet. På de flesta hotellen ingår även däcktvätt, dock inte hos alla, detta framgår självklart i de tre offerter som du får skickat till din inkorg.

Det är med andra ord viktigt att göra en ordentlig jämförelse. Med tjänsten som vi presenterar får du offerter ifrån tre olika verkstäder i din närhet. Jämför dessa och bestäm dig för den som verkar vara mest prisvärd sett till pris, avstånd till verkstaden och omdömen ifrån verifierade kunder.

Nedan kan du läsa mer exakt hur tjänsten går till…

Så här funkar tjänsten

  1. Fyll i vilken däckservice du vill få utfört på din bil.
  2. När du sedan fyller i ditt registreringsnummer tas uppgifter om din bil fram.
  3. Fyll sedan i ort eller postnummer för att ange var du vill att din däckverkstad ska ligga.
  4. Fyll i din e-postadress, dit får du sedan tre offerter skickade på önskad däckservice.

Så lätt är det!

Snart får du tre gratis offerter ifrån tre olika däckverkstäder, du kan då i lugn och ro titta igenom offerterna. Med länkar till respektive däckverkstads profilsida kan du läsa information om verkstaden som de själva har skrivit, läsa om vad de erbjuder för tjänster, kanske erbjuder de något som inte de andra två gör som gör att du väljer dem?

Framförallt så kan du läsa omdömen ifrån andra verifierade kunder, där dessa skriver om sin upplevelse om verkstaden, vad som var bra och vad som var mindre bra. En sammanfattning om vad verifierade kunder tycker om däckverkstaden gällande; om verkstadens läge, hur de upplever det utförda arbetet, hur dialogen med verkstaden har varit, hur bra det slutliga priset blev, hur bra service verkstaden erbjöd och hur renligheten på verkstaden var presenteras i en skala från 1 – 5.

Detta gör att du kan få en helhetsbild av verkstaden utan att behöva läsa igenom alla omdömen, som ibland kan kännas tröttsamt.

Vi tycker att däckbyte ska vara både billigt och prisvärt. Det finns kunder som letar efter däckverkstäder som utför däckbyte genom drop in. Det kan verka som ett bra alternativ när man har bråttom, men det kan bli en onödigt dyr historia och vad vet man om kvalitén på det som har utförts? Vi tycker ett bättre alternativ är att på ett enkelt sätt ta in offerter ifrån tre lokala däckverkstäder runt Norrköping för att sedan kunna jämföra dessa verkstäder och välja den verkstad som är billigast, har bäst villkor och som har fått goda omdömen ifrån andra verifierade kunder.

Offerterna kommer normalt till din e-mail inom en vardag.

Guide inför inköp och byte av vinter- och sommardäck

Tips och allmän information inför inköp av vinterdäck

Med dubbdäck på bilen är det viktigt att tänka på att köra lugnt och försöka undvika hastiga accelerationer. Att ha rätt lufttryck i däcken är viktigt för att minska miljöpåverkan och för att få däcken att hålla längre. Här går vi igenom en del vanliga frågor och information gällande vinterdäck på bil.

Så vad klassas som vinterdäck?

Vinterdäck finns som både dubbade och odubbade däck. Det finns två specifika krav för att ett däck ska klassa som vinterdäck:

  • Däcket ska vara särskilt framtaget för vinterväglag.
  • Däcket ska vara märkt med: M+S, M-S, M&S, MS, M.S. eller ”Mud and Snow” som bokstäverna står för.

OBS: Det finns andra däck, till exempel terrängdäck, som är märkta med M och S, dessa däck är inte framtagna för vinterkörning, se därför till att däcken som du köper verkligen är anpassade för vinterkörning.

Mer information om vinterdäck

Gummiblandningen i vinterdäck är sammansatt för kyliga temperaturer, en av dess egenskaper kontra sommardäck är att gummiblandningen i vinterdäck är mycket mjukare än sommardäck. Det är av säkerhetsskäl inte att rekommendera att köra med vinterdäck på sommaren, greppegenskapen i vinterdäck passar inte till sommarväglag. Vinterdäcken slits även mycket snabbare på sommarvägar. Det finns allround-däck, eller året-runt-däck som de också kallas, som man ska kunna köra med året runt, utvecklingen har gått framåt och det finns många bra alternativ. Under stränga vintrar som kan uppstå i Sverige rekommenderar vi dock inte inköp av allround-däck.

När får dubbdäck användas?

Dubbdäck får användas mellan 1 oktober och 15 april, eller övrig tid om vinterväglag råder eller om det förväntas bli vinterväglag.
Läs mer om vad som gäller för vinterdäck hos Transportstyrelsen.

Mellan vilka datum måste man använda vinterdäck?

Vinterdäck måste användas mellan 1 december och 31 mars om vinterväglag råder.

Vad menas med vinterväglag?

Vinterväglag råder när det finns is, snö eller frost på någon del av vägbanan.

Vilket mönsterdjup måste vinterdäck ha enligt lag?

När vinterväglag råder måste mönsterdjupet på dina vinterdäck vara minst 3 millimeter på personbilar, lättar lastbilar och bussar som har en totalvikt på högst 3,5 ton.

Tänk dock på att väggreppet minskar drastiskt när mönsterdjupet är mindre än 5 millimeter.

Jag har riktigt bra sommardäck, med bra mönsterdjup, varför får jag inte använda dessa på vintern?

Sommardäck och vinterdäck har helt olika mönster, vinterdäckens mönster är speciellt framtagna för vinterväglag och sommardäckens mönster är speciellt framtagna för sommarväglag. Därför funkar inte sommardäck lika bra som vinterdäck på vinterväglag.

Dessutom har sommardäck och vinterdäck helt olika gummiblandningar, sommardäckens gummiblandning blir hårt vid lägre temperatur vilket resulterar i väsentligt sämre vägegenskaper.

Energideklaration

Enligt lag ska alla däck som säljs i Sverige säljas med en energideklaration.

Det som ska deklareras är:

  • Bränsleeffektiviteten – På en skala från A till G framgår det hur bränsleeffektivt däcket är, där A (grönt) är den högsta klassen av energieffektivitet och där G (rött) är den lägsta klassen.
  • Väggrepp vid vått väglag – På en skala från A till G framgår det hur däckets förmåga att gripa tag i våta underlag är, med andra ord hur bra däcket bromsar i våta underlag. Där A (grönt) är högsta klassen med mycket god bromsförmåga och där G (rött) är den lägsta klassen.
  • Buller – På en skala med ”ljudvågor”, från 1-3, visas hur mycket buller ett däck ger ifrån sig vid användning. Där 1 ”ljudvåg” betyder tyst och 3 ”ljudvågor” betyder högljudd.

Tips och allmän information inför inköp av sommardäck

När det är dags att köpa nya sommardäck känner de flesta att det är pengar som används till något nödvändigt ont. De ser likadana ut och gör samma jobb, eller? Som lekman kan det vara svårt att se och märka någon skillnad på olika sommardäck men om olyckan är framme eller håller på att ske så kan rätt sommardäck göra skillnaden mellan en olycka och att klara sig helskinnad. Det är stor skillnad på däck och däck vilket vi går igenom på den här sektionen.

Så vad klassas som sommardäck?

Mönstret och gummiblandningen som ett sommardäck består av är anpassat för sommarens vägförhållanden. Ett sommardäck ska klara vägens påfrestning som torra väglag innebär, gummiblandningen består därför av ett hårdare gummi än ett vinterdäck och har en viskositet som ger det bästa greppet.

Mönstret på däcket är utformat så att vatten ska ledas bort ifrån däcket så att vattenplaning kan undvikas.

Ska jag köpa allround-däck så klarar jag mig året om?

Allround-däck eller året-runt-däck som de också kallas är ett däck som är byggt för att klara växlande temperaturer och väglag. Som du säkert förstår så blir aldrig ett allround-däck lika bra som ett sommardäck på sommaren eller ett vinterdäck på vintern. Det blir i bästa fall ”dugligt” vid de mest extrema vägförhållandena som vi har i Sverige. Vi på Bilverkstadi.se rekommenderar därför inte att man köper allround-däck.

Vilket mönsterdjup måste sommardäck ha enligt lag?

Den lagliga gränsen för sommardäck går vid 1,6 millimeter, men rekommenderat mönsterdjup är minst 3 millimeter.

Hur förlänger jag mina sommardäcks livslängd?

Det är högre krav på slitagemotstånd på sommardäcken än vad det var förr, dagens moderna bilar har högre vikt, starkare motorer och mer avancerade hjulupphängningar. En av däcktillverkarnas största utmaningar är att kunna tillverka däck som är slitagetåliga med längre livslängd men som samtidigt erbjuder ett allt bättre grepp, högre komfort och ett lägre motstånd vid användning.

Det du som konsument kan göra för att ge dina sommardäck en så lång livslängd som möjligt är att kontrollera lufttrycket ofta, minst en gång i månaden. Kör varsamt och få dina hjulinställningar kontrollerade regelbundet.

Finns det miljövänliga sommardäck?

Gröna sommardäck eller miljödäck har varit en stor snackis under några år. Det man menar med ett miljödäck är att det rullar lätt och på så sätt släpper ut mindre avgaser. Ljudnivån på däcket är också en viktig aspekt ur miljöhänsyn. I och med energideklarationens införande har det blivit lättare för dig som konsument att ta reda på hur miljövänliga dina sommardäck är.

Energideklarationen ska enligt lag medfölja alla däck som säljs i Europa och innehålla nedanstående:

  • Bränsleeffektiviteten – På en skala från A till G framgår det hur bränsleeffektivt däcket är, där A (grönt) är den högsta klassen av energieffektivitet och där G (rött) är den lägsta klassen.
  • Väggrepp vid vått väglag – På en skala från A till G framgår det hur däckets förmåga att gripa tag i våta underlag är, med andra ord hur bra däcket bromsar i våta underlag. Där A (grönt) är högsta klassen med mycket god bromsförmåga och där G (rött) är den lägsta klassen.
  • Buller – På en skala med ”ljudvågor”, från 1-3, visas hur mycket buller ett däck ger ifrån sig vid användning. Där 1 ”ljudvåg” betyder tyst och 3 ”ljudvågor” betyder högljudd.
STÄNG